Axis 2. Public spaces : circulation of discourses and models

Responsible : Claire Blandin

Responsible 2 : Julie Bouchard

The theme “Public spaces: circulation of discourses and models” brings together research which, for more than thirty years, has been interested in contributing to the empirical and theoretical study of social logics concerning public spaces. Characterized by interdisciplinarity (historical, sociological, political, anthropological and semio-discursive approaches), the research within the team is also firmly anchored in the disciplinary base of information and communication sciences. It seeks to bring to light the evolutions and continuities of media practices and devices. The work of the theme can be articulated around questions of the making of the norm, its circulation and its receptions.

The research work focuses on the press, the audiovisual media and the media industries. They aim to shed light, without sacrificing the complexity of the phenomena studied, on their articulation with the political sphere and the private sphere in production, circulation and reception. Thus, the study of the media, the study of public policies and ordinary discourse on information, communication and the media, the study of digital devices, for example, are combined with those of democracy, law, emancipation, social control, formation of opinions and representations, debate, consecration, struggles, criticism, independence, immigration, gender, uses.…

Publications

DELPORTE C., BLANDIN C. et ROBINET F.
Histoire de la presse en France XX et XXIe siècles, Paris, éditions Armand Colin, coll. U, 350 p. (2016)
WIART, L.
« Réseaux socionumériques de lecteurs : modes d’utilisation et logiques de sociabilité », Les Cahiers de la SFSIC, n°11, septembre 2015, pp.59-72 (2015)
ERRECART A.
« Communication et numérique : entre métiers émergents et discours circulants. Le cas du secteur des télécommunications », Les Cahiers du RESIPROC, n° 3, 2015, Louvain-la-Neuve, Presses Universitaires de Louvain : « Le communicateur bousculé par le numérique : quelles compétences à transmettre ? », édité par Alexandre Coutant et Jean-Claude Domenget, pp. 48-69. (2015)
MOURATIDOU E.
« Figures de la variation médiatique de la presse féminine : fragmentation transmédia et réflexivité collective », Les Enjeux de l’Information et de la Communication, n°15/3, 2014
TAVEAUX-GRANDPIERRE K.. et BEURIER J.
Avec la collaboration de BACOT J.-P. et MARTIN M. (2014), Le Photojournalisme des années 1930 à nos jours, Structures, culture et public, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 192p.
SEURRAT, A., KUNERT, S.,
« De la « publicité sociale » : lorsque les marques communiquent sur « la lutte contre les discriminations » et la « promotion de la diversité » », Communication & Management, vol.10, pp.63-78. (2013)
BAUTIER R.
« Enjeux de connaissance et enjeux sociopolitiques dans la science du web », in : Réseaux socionumériques et médiations humaines : le social est-il soluble dans le web ? (Rojas E., dir.), Paris, Hermes Science – Lavoisier, pp. 131-154. (2013)
BAUTIER R.
« L’histoire des moyens de communication dans l’espace public », in : Sciences de l’information et de la communication : objets, savoirs, discipline (Olivesi S., dir.), éd. rev. augm., Grenoble, Presses universitaires de Grenoble, pp. 207-221. (2013)
BOURDELOIE H. et JULLIARD V.
« La question du genre et des TNIC au prisme du dialogue de la sociologie et de la sémiotique », Epistémé n° 9, Culture, identity and digital writing, coord. Liénard Fabien, pp. 243-270. (2013)
BOUCHARD J.
“La fabrique d’un classement médiatique de l’enseignement supérieur et de la recherche”, Quaderni, L’évaluation de la recherche : pour une réouverture des controverses, coordonné par Séverine Louvel, nº 77, pp. 25-39 (2012)
LABELLE, S., SEURRAT, A.
« Médiations ludiques et activités d’apprentissage : réflexions à partir d’une expérience de conception d’un serious game », Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM), volume 13, Numéro 1. (2012)
TAVEAUX-GRANDPIERRE K.
« De l’amateur à l’expert, le rôle du blog de mode dans la presse magazine », numéro spécial ‘Médias de masse et journalisme’ Canadian Journal of Media Studies/Revue canadienne d’études médiatiques, sous la direction de Philippe Ross (Université d’Ottawa). (2012)
Previous slide
Next slide

Axis 2 news

AXIS 1

Cultural, educational and creative industries : reconfiguration of sectors and emerging logics

AXIS 2

Public spaces : circulation of discourses and models

AXIS 3

Innovations in communication : devices, standards and uses

 

– (2022) “Pour une approche géocommunicationnelle des organisations”(avec Nicole d’Almeida), Communication et organisation, n°62, pp.165-178.

AXIS 4

Communication and organisation : discourses, processes and practices

 

Partner sites

Scroll to Top