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Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2651-5534
Areas of expertise: organizational communication ; digital communication
After working in advertising agencies, I wrote a thesis on digital empowerment in the context of the collaborative economy (defended in 2020 at the University of Burgundy). Today, my research questions the rationalizations of digital empowerment in the marketing/managerial field (platforms, algorithmic injunctions, gamification) and in the field of socio-ecological transition (cooperative platforms, digital sobriety).
Research topics
- Empowerment ideology’s transformations (discourses, communicational dispositive)
- Marketing rationalizations of empowerment (user communities, gamification)
- Digital empowerment and socio-ecological transition (cooperative organizations, resistances to digitization)
Current responsibilities
- Co-responsible of LabSIC’s thematic 4 “Communication and organization
- Head of studies for the Bachelor “Companies and administrations Management” at the Technological University Institute (IUT) of Saint-Denis
- Research board member at the IUT of Member of the IUT Saint-Denis research
- National Council of Universities (CNU) board member
- Editorial board member of the journal ¿ Interrogations ?
Education
- 2020: PhD in Information and Communication Sciences, Université de Bourgogne
- 2012: Master of Arts in International Communication Strategies (MASCI), Université de Bourgogne
- 2010: Bachelor (Erasmus program) in Economy and Business Administration, Università di Cassino (Italy)
- 2009: Two-year degree in Marketing Techniques, IUTB, université Lyon I
Recent publications
Andonova, Y., Peirot, N. et El Bourkadi, S. (2024). Plateformes en contexte organisationnel : paradoxes et injonctions algorithmiques. Communication & management, Vol. 21(1), 5-22. URL : https://doi.org/10.3917/comma.204.0005
Peirot, N. et El Bourkadi, S. (2023). Vers une sobriété alternative ? Une approche communicationnelle des plateformes coopératives à l’heure de la sobriété numérique. Communication présentée au XXIIIe congrès de la SFSIC [vol. 2], « La numérisation des sociétés », IUT Bordeaux-Montaigne. URL : https://www.sfsic.org/evenements-sfsic/congres-sfsic/congres-sfsic-bordeaux-2023
Peirot, N. (2022). Le marketing de l’empowerment : une forme de rationalisation participative ? Approches Théoriques en Information-Communication (ATIC), n° 3(2), 75-95. URL https://doi.org/10.3917/atic.003.0075
Peirot, N. (2021). L’empowerment collaboratif comme dispositif communicationnel ? Le cas « Blablahelp ». Communication présentée au XXIIè congrès de la SFSIC, « Société et espace en mouvement », Institut de la Communication et des Médias, Echirolles. URL : https://www.sfsic.org/evenements-sfsic/congres-sfsic/congres-sfsic-grenoble-2020/
Peirot, N. (2020). Penser l’empowerment collaboratif comme un dispositif communicationnel. Le cas des services à vocation communautaire en ligne des plateformes de consommation collaborative à l’heure du développement durable. Thèse de doctorat en Sciences de l’Information et de la Communication. Université de Bourgogne Franche-Comté. URL : https://theses.hal.science/tel-03301614v1
Scientific communications in foreign languages
Peirot, N. et Galibert, G. (2018, June). Socio-ecological empowerment and platforms algorithmic policies. The case carpooling and urban agriculture Facebook groups. IAMCR conference 2018, « Reimagining sustainability: Communication and Media Research in a Changing World », Eugene, Oregon (USA).
Peirot, N. et Galibert, G. (2018, June). Socio-ecological empowerment and platforms algorithmic policies. The case carpooling and urban agriculture Facebook groups. IAMCR conference 2018, « Reimagining sustainability: Communication and Media Research in a Changing World », Eugene, Oregon (USA).
Peirot, N. et Galibert, G. (2017, June). Collaborative economy as a socio-ecological empowerment? A study of a French carpooling platform. Global Research Forum – Third International Conference on Sustainable Lifestyles, Livelihoods and the Circular Economy, Brighton (UK).
Other publications of interest
Peirot, N. (2021). Communications numériques en santé (dir. Cordelier B. et Galibert, O.). Note de lecture, Communiquer, n°32, 167-170. URL : https://doi.org/10.4000/communiquer.8583
Peirot, N. et Roginsky, S. (2020). Mesurer la communication. Dans Peirot, N. et Roginsky, S. (dir.) « Mesurer la communication ? Ce que les outils de mesure font à la professionnalisation de la communication ». Communication et professionnalisation, n°9, 2-8. URL : https://doi.org/10.14428/rcompro.vi9.54983
Peirot, N. et Galibert, O. (2019). Entre communauté et multitude : une approche communicationnelle de l’instrumentalisation de la reconnaissance au sein de l’économie collaborative. Communication & Organisation, n°55, 24-40. URL : https://doi.org/10.4000/communicationorganisation.7668
Peirot, N. (2017). De l’organisation citoyenne au marketing : le community organizing comme pratique de régulation de l’autonomie au sein des plateformes d’intermédiation numérique ? Communication & Management, vol. 14(2), 81-97. URL : https://doi.org/10.3917/comma.142.0081
Galibert, O. et Peirot, N. (2017). Entre « encadrement » et « débordement » : une approche des enjeux du community management dans le champ de la démocratie locale. Communiquer, (19), 59-77. URL : https://doi.org/10.4000/communiquer.2166
Peirot, N. (2016). Les enjeux éthiques de l’observation netnographique. Le cas de trois collectifs 2.0 éco-citoyens à Dijon, Grenoble et Montréal. Dans les Actes Eustocchia des doctorales du réseau Iris, 7 et 8 juillet 2016, Montbéliard, Université de Franche-Comté. URL : http://ajccrem.hypotheses.org/232
Peirot, N. (2016, mai). Normes et formes de l’intérêt et du désintéressement à l’heure de la marchandisation du lien communautaire. Problématisation et première approche avec l’exemple de la plateforme Airbnb. Dans Cordelier, B. et Galibert, O. (dir.), Communautés en ligne : instrumentalisation marketing, résistances, actes du colloque 446 du 84ème congrès de l’ACFAS (p. 12-23), Montréal, Canada : Communiquer. URL : https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01441158
Peirot, N., Galibert, O. et Boutaud J-J. (2014, juin). Le crowdsourcing : problématisation sensible autour d’une mise en forme du lien communautaire. Communication présentée au XIXème Congrès de la SFSIC, « Penser les techniques et les technologies : Apports des Sciences de l’Information et de la Communication et perspectives de recherches ». URL : https://sfsic2014.sciencesconf.org/32067/SFSIC_2014_Crowdsourcing_NP_OG_JJB.pdf