Research topics
Jeux vidéo, plateformes, patrimonialisation, industries culturelles,
Current scientific, administrative, and educational responsibilities
Co-leader, with Eleni Mouratidou, of the project Fashion and Video Games: Advertising, Leisure, Work, funded by Labex ICCA
Member of the Protojeu project led by Vincianne Zabban and Vincent Berry, funded by Labex ICCA
Member of the scientific council of Ikigai.games
Member of the scientific council of the Conservatoire National du Jeu Vidéo (National Video Game Conservatory)
Educational director of the professional bachelor’s degree in Video Game Professions, Level Designer/Game Designer track
Education
2016 PhD in Information and Communication Sciences, Paris 8 University, Paragraphe laboratory
2012 Master’s in Art History, Paris Nanterre University
2010 Bachelor’s in Art History, Paris Nanterre University
5 most recent publications
B. Barbier, « Les aspects immatériels du jeu vidéo : les plateformes comme lieux de préservation des traces et des communautés », Hybrid n°8, Vincennes, EUR Artec, 2022.
B. Barbier et Marta Severo, « La plateformisation culturelle entre plateformes commerciales et institutionnelles », Questions de communication, 40 | 2021, pp. 169-192.
B. Barbier, « Le jeu vidéo : de la salle d’arcade à l’espace d’exposition », in Fries-paiola C., Gothuey J., Kessler-Bilthauer D., Panisset T. et Reinert E., (dir.), Etudier la culture aujourd’hui. Enjeux identitaires, numériques, artistiques et spatiaux d’un objet de recherche pluriel, Nancy, Presses universitaires de Nancy-Editions universitaires de Lorraine, 2017.
Other recent publications (collective)
Marta Severo, Benjamin Barbier, Sébastien Schulz, « Plateformes contributives culturelles : un observatoire », dans Marta Severo, Roch Delannay (dir.), Contribution numérique : cultures et savoirs (édition augmentée), Les Ateliers de [sens public], Montréal, 2024
Other previous publications
B. Barbier, « La visualisation de données appliquée au patrimoine », in Dufrêne (Bernadette) (dir.), Patrimoines du Maghreb : expositions et numérique, 2017, Hermann
B. Barbier, « Indexation et réseaux sociaux : quels modèles pour les institutions patrimoniales ? » in Dufrêne (Bernadette) (dir.), Patrimoines du Maghreb et inventaires, Paris, Hermann, 2016
M. Ihadjadene, B. Dufrene, B. Barbier, « Les pratiques informationnelles dans le champ des arts visuels », AIDAinformazioni n°1-2 année 33, Ariccia, Aracne, janvier-juin 2015.
B. Barbier, « Jeux vidéo et patrimoine : une conservation amateur ? », Hybrid n°1, Vincennes, Labex Arts H2H, PUV, 2014 (en ligne).
B.Barbier, « Institutions patrimoniales et médiation : la découverte des collections numérisées à travers le jeu multimédia » in Boustany (Joumana), Broudoux (Évelyne), Chartron (Ghislaine), (dir.), La médiation numérique : renouvellement et diversification des pratiques, Bruxelles, De Boeck, 2014.
B.Barbier, « Les offres de formations en patrimoine et humanités numériques dans les établissements d’enseignement supérieur français» in Dufrêne (Bernadette) (dir.), Heritage and digital humanities, Berlin, Lit Verlag, 2014.
B.Barbier, « Les jeux multimédia, un nouveau mode de relation au patrimoine ? » in Dufrêne (Bernadette) (dir.), Heritage and digital humanities, Berlin, Lit Verlag, 2014.